To tak samo jak Kobiety są z Wenus a mężczyźni z Marsa. Osoby z nadwagą od osób szczupłych nie różnią się tylko kwestią ilości spożywanego jedzenia czy liczbą godzin poświęconych aktywności fizycznej, chciałabym Ci przedstawić i odpowiedzieć na kilka mitów i faktów

  1. Za moją nadwagą odpowiadają geny

    Częściowo tak i nie. Jeżeli jedno z Twoich rodziców ma problem z prawidłową masą ciała to prawdopodobieństwo, ze i ty będziesz mieć takie same problemy występuje w 40%. W przypadku obojga rodziców prawdopodobieństwo wzrasta już do 80%. Zatem u szczupłych rodziców prawdopodobieństwo że będą mieli otyłe dzieci jest bardzo niskie bo wynosi zaledwie 7%. Ale czy tylko geny ? Dziecko przyjmuje mnóstwo nawyków żywieniowych od rodziców, strategii radzenia sobie ze stresem, zatem jeżeli zajadasz stres niech nie dziwi Cię to, że Twoje dziecko postępuje tak samo. No cóż, genów zmienić nie można, ale nawyki żywieniowe ABSOLUTNIE.

    DZIEDZICZY SIĘ NIE NADWAGĘ A PREDYSPOZYCJE !

  2. Chudnie się w stresie

    Ohhh MIT ! Tak wiem istnieją wyjątki, ale zasadniczo bodźce stresogenne powodują lawinę reakcji fizjologicznych , które przekierowują Twój organizm na reakcje obronne lub unikowe. Zatem na spokojnie wyraź sobie- czy jeżeli masz stres (CZYTAJ ! Stres dla organizmu to walcz lub uciekaj) to w tym samym momencie masz zachowane funkcje trawienne ? Oczywiście, że nie – STRES – ZATRZYMANIE TRAWIENIA – MAGAZYNOWANIE ENERGII NIEZBĘDNEJ DO FUNKCJONOWANIA- KORTYZOL-TKANKA TŁUSZCZOWA . Taki schemat w uproszczeniu, zatem kto dziś nie ma stresu ?

  3. Diety odchudzają

    Absolutnie, powodują spadek masy ciała ale nie dają gwarancji jak w Media Expert jej utrzymania. Znasz to uczucie ? Czym jest dieta ? Jest stanem wytracenia twojego organizmu ze stanu homeostazy, na który reaguje gromadzeniem się tkanki tłuszczowej jako zabezpieczenia ciebie, twojego ciała kiedy przyjdą ciężkie czasy. Źle dobrana dieta będzie się wiązać z eliminacją dużych ilości produktów, a co za tym idzie, zatrzymaniem dostarczania cennych składników. Dieta idzie do kosza a masa ciała wraca , albo przekracza poprzednią masę ciała, bo boi się znów braku paliwa.

  4. Środowisko sprzyja tyciu

    Owszem. Ale prawdą jest także to, iż środowisko sprzyja również redukcji masy ciała. Popatrzmy na to z dwóch stron. Współczesny człowiek żyje jak robot, w pędzie co powoduje, że częściej sięgamy po gotowe produkty. Ostatnio pokazano, ze sięgają je tak naprawdę nie że je tak wybitnie lubimy ale po to bo są tu i teraz. Zatem jeżeli odczuwasz głód to twój mózg chce rozwiązać ten problem tu i teraz. Po pracy przychodzimy zmęczenie bo niebieskie światło z nami jak za Pan Brat, siadam na fotel i ćwiczymy kciuki. Nagle odpalasz i leci fajny film, nie wiesz kiedy zleciało 2h a buzia brudna od czekolady. W weekendy lubimy sobie ciągle folgować, zjadać produkty mało odżywcze popijając duże ilości alkoholu, przysięgając sobie, ze od poniedziałku wskoczymy na dietę. Ale, ale kiedy przyjmiemy inny styl życia i np. wybierzesz restaurację która np. serwuje slow food albo wprowadzimy zwyczaj chodzenia z przyjaciółmi zamiast do baru to na siłownię i już jak Harry Potter zmieniamy biegun zagrożenia nadwagą

  5. Chudzi są szczęśliwi a grubi nie

    MIT. Prawdziwe poczucie szczęścia nie zależy od liczny na wadze ale przede wszystkim jakim typem człowieka jesteś

  6. Grubsi mają większe predyspozycje do popadania w nałogi

    Co to, to FAKT. Dotyczy to przede wszystkim jedzenia ale także alkoholu, nikotyny czy substancje psychoaktywne

  7. Grubi mają niskie mniemanie o sobie i niskie poczucie wartości

    W wielu przypadkach jest to prawda. Niskie poczucie własnej wartości jest takim wspólnym mianownikiem wszystkich zaburzeń żywieniowych. Przestają wierzyć w to, że sami mają wpływ na swoje życie

  8. Chudzi mają szybszą przemianę materii

    No i tutaj, naukowcy zgodnie twierdzą że nie ma to żadnego potwierdzenia w dowodach. Teoria nadwagi odwołuje się do „wolnej przemiany materii: może być wyznawana przez laików ale nie ma potwierdzenia empirycznego

  9. Chudzi mają lepiej

    Ale w czym ? Oczywiście MIT. Nie wiem czy wiesz, ze umiarkowane zwiększenie masy ciała jest korzystniejsze dla zdrowia niż niedowaga

  10. Otyli nie uprawiają sportu

    MIT. Często gęsto sport uprawiają ale i po sporcie więcej jedzą, czyli odrabiają stracone kalorie. Organizm po wysiłku domaga się swojego, więc osoby mające problem z masą ciała będą miały problem z kontrolą pożywienia

Zatem gdy masz problem z nadwagą masz dwie drogi :

  1. uczyń z nadwyżki kilogramów atut

  2. dokonaj zmiany wewnętrznej by skutecznie pozbyć się problemu

Warto zastanowić się z jakiej przyczyny jesteś głodny ?

  • Z głodu?

  • Z emocji?

  • Z braku czasu ?

  • Dla przyjemności?

  • Aby poczuć się bezpiecznie ?

  • Z nudy ?

  • By spełnić oczekiwania innych

  • by nie myśleć ?

  • Z poczucia dyskomfortu?

Myślenie, ze schudniemy i wszystko wróci do normy jest błędem już na samym początku! Marzą o tym miliony ludzi na świecie. Prawda jest taka – aby stracić na wadze powinniśmy przede wszystkim wyeliminować te czynniki które powodują ,że postępujesz jak postępujesz. Nie chodzi o eliminację czekolady ale jakie emocje łagodzisz tą czekoladą.

Umysł nienawidzi pustki, musi się ciągle czymś zajmować, musi myśleć, analizować, koncentrować i skupiać się. Gdy nie ma nic ważnego do zrobienia najczęściej przekierowuje swoją uwagę w kierunku jedzenia

(Visited 240 times, 1 visits today)